113
Minder suïcide bij geldzorgen

113 Zelfmoordpreventie is een nationale organisatie voor suïcidepreventie. Een van hun missies is om suïcide bij armoede en schulden te verlagen, want mensen met schulden zijn een belangrijke risicogroep. Dit doen zij onder andere met trainingen voor professionals en vrijwilligers die veel met deze risicogroep in contact komen. En na een pitch vroeg 113 ons om meer bekendheid te genereren voor het thema en de trainingen. Dus bogen wij ons over een concept, een campagne, de media-inkoop en monitoring en optimalisatie.

Wist je dat ...
Mensen met schulden 2,5 keer zo veel kans hebben om te overlijden door suïcide? Echter missen medewerkers in de Sociaal Economische Sector en de financiële dienstverleningssector vaak de kennis en vaardigheden om signalen op te vangen en het gesprek aan te gaan. 113 Zelfmoordpreventie maakt daar werk van met trainingen, welke wij onder de aandacht brachten met een krachtige campagneregel:

Laat mensen met schulden niet met hun leven betalen.

Door voelbaar te maken wat het met mensen met schulden doet wanneer er bijvoorbeeld een rekening op de deurmat ploft, geven we een inkijkje in hun belevingswereld. In verschillende video’s zetten we voorbeelden van confrontatiemomenten centraal. Deze voorbeelden zijn klein en laagdrempelig, waarmee we aangeven dat zelfs ‘kleine’ financiële problemen tot suïcidale gedachten kunnen leiden. Zo ervaar je als ontvanger wat het effect is op mensen met geldzorgen en word je getriggerd om meer te ontdekken over het thema en de trainingen van 113.

Een krachtige owned & paid campagne

Met twee flights, in twee fases

Meer bekendheid voor het thema was één doel, het genereren van downloads het tweede. Dus deelden wij beide flights op in twee fases. Fase één met als hoofddoel impressies, fase twee gericht op kliks en downloads. Zo lieten we de verschillende doelgroepen eerst kennismaken met het thema, waarna we vervolgens stuurden op het downloaden van het trainingsmateriaal.

Aangezien we ons richtten op professionals, zetten we LinkedIn voor de targeting op functietitels en bedrijven. Daarnaast maakten we gebruik van de owned kanalen van 113 en haar partners, om het bereik te verbreden. Voor het overbrengen van het verhaal, kozen we voor een combinatie van video’s en stills.

Door continue monitoring konden we tijdens de campagne bijsturen waar nodig. Zo zagen we in de eerste flight dat er optimalisaties nodig waren op de websiteflow en downloadpagina. Daarnaast voerden we een contentwissel door. Ook optimaliseerden we flight 2, op basis van flight 1. Dit alles leidde uiteindelijk tot meer downloads.

Online ads

Resultaten om trots op te zijn

Waar de video’s zorgden voor een hoge interactie, waren de stills goed voor de downloads. Een slim gekozen mix dus. En door de optimalisaties die we gedurende de campagne doorvoerden, wisten we de resultaten nog meer te verbeteren. Conclusie: we behaalden de belangrijkste KPI’s. Met mooie resultaten op impressies, clicks en downloads voor beide flights.

597.2K

Impressies

5.3K

Clicks

204

Downloads

Meer cases

Bekijk alle cases

Cappuccino
of espresso?

Kom langs in de Pastoe Fabriek om kennis te maken! Bel, app of mail Bert via 06 21 59 34 04 of bertdejong@vuurfusionlab.nl